SEAT na gaz? VI Kongres GASNAM.

03-07-2018 13:13

W swoim przemówieniu inauguracyjnym, Luca de Meo przedstawił możliwości hiszpańskiego przemysłu w zakresie innowacji i dostosowania się do nowych wyzwań, takich jak mobilność w ośrodkach miejskich i pojawienie się odnawialnych źródeł energii. Odnosząc się do tego drugiego tematu, de Meo zapewnił, że „gaz ziemny ma ogromny potencjał biznesowy zarówno dla przemysłu motoryzacyjnego, jak i dla samego przemysłu gazowego”.


Marka SEAT jest pozycjonowana jako marka referencyjna w strategii sprzężonego gazu ziemnego (CNG) Grupy Volkswagen. Dlatego prezes marki SEAT ogłosił, że Centrum Techniczne SEAT, zatrudniające ponad 1000 inżynierów, będzie rozwijać technologię CNG dla Grupy Volkswagen. Dzięki temu stanie się międzynarodowym ośrodkiem rozwoju tej technologii w grupie VAG. „Chcemy, aby była to technologia produkowana w Hiszpanii, chcemy być pionierami i jesteśmy przekonani, że uda nam się to osiągnąć”, powiedział.




De Meo zdefiniował tę energię jako „zrównoważoną, opłacalną alternatywę dla paliw tradycyjnych i pojazdów elektrycznych”. Podkreślił także, że klienci chcą mieć większy zasięg, oraz że ładowanie powinno być wygodne i szybkie. Dla klienta najwygodniej jest, jeśli nie poświęca swojego czasu na ładowanie auta.
„Technologia CNG już istnieje, co oznacza, że może być szeroko oferowana klientom bez konieczności ponoszenia dużych inwestycji”, powiedział. Główne zalety tej technologii to króki czas tankowania, oraz koszt podobny do oleju napędowego w samochodach z silnikami na paliwa płynne. Z tego powodu „CNG to nie tylko technologia pomostowa, ale prawdziwie długoterminowa alternatywa”.




Przemawiając przed najwyższymi przedstawicielami branży gazowniczej, Luca de Meo podkreślił podwójne EKO zalety tych pojazdów - są one zarówno EKOlogiczne, jak i EKOnomiczne, ponieważ na ziemi występują zasoby gazu wystarczające na kolejne stulecia.

De Meo zaznaczył również, że gdyby po hiszpańskich drogach jeździło milion lekkich samochodów napędzanych CNG, emisja CO2 do atmosfery spadłaby o 1,2 tony rocznie. Równoważnym działaniem byłoby zalesienie całego Madrytu. „Ponadto każdy kierowca oszczędziłby od 700 do 1000 euro rocznie”.
„Samochody osobowe, dostawcze i ciężarowe z takim napędem nie wymagają dalszego rozwoju technologicznego, są niezawodne, bezpieczne, niezwykle konkurencyjne cenowo. Dodatkowo są wygodne i bardzo praktyczne. Oferują dalszy zasięg niż pojazdy z innymi opcjami napędu.” –
dodaje de Meo.

Luca de Meo wspomniał również o innych zaletach, takich jak to, że pojazdy z napędem CNG nie podlegają ograniczeniom ruchu drogowego w związku z zwiększającymi się ograniczeniami dla silników wysoko emisyjnych, szybkim czasie tankowania szacowanym na trzy minuty, wysokich oszczędnościach - 55% kosztów w porównaniu z benzyną i 30% w porównaniu z olejem napędowym.

Jeśli chodzi o współpracę pomiędzy podmiotami w zakresie rozwoju tej technologii, Prezes marki SEAT wskazał też, że przyszłość CNG wiąże się ze ”współpracą konkurentów, instytucji i innych firm w celu utworzenia odpowiedniego ekosystemu i uczynienia z CNG alternatywy dla napędu elektrycznego".
”Jest bardzo ważne, abyśmy więcej inwestowali w odpowiednie stacje benzynowe, ponieważ technologia i rynek nie będą miały sensu bez infrastruktury umożliwiającej spełnienie potrzeb klientów" powiedział de Meo. Podkreślił ponadto, że SEAT współpracuje z kilkoma partnerami, w celu uruchomienia w Hiszpanii do 2020 r. 300 stacji benzynowych oferujących gaz.




- SEAT jako benchmark w technologii CNG
Spółka SEAT zaangażowała się w kwestię CNG wprowadzając na rynek modele Mii, Leon TGI i Ibiza, aby „stać się marką – benchmarkiem w dziedzinie pojazdów napędzanych gazem ziemnym, biogazem i przyszłościowymi paliwami syntetycznymi”. SEAT posiada najbogatszą ofertę samochodów CNG w Europie i Grupie Volkswagen. Do końca 2018 roku marka wprowadzi również do sprzedaży model Arona na gaz, jedyny na świecie SUV w wersji CNG.

W Hiszpanii liczba rejestracji pojazdów napędzanych sprężonym gazem ziemnym wzrosła dziesięciokrotnie w tym roku, a do 2030 roku można się spodziewać, że na hiszpańskich drogach i w miastach pojawi się milion samochodów na gaz. Dla marki SEAT „hiszpański rynek jest drugim co do wielkości pod względem technologii CNG po Włoszech”. Potwierdzeniem tego jest fakt, że w pierwszym kwartale 2018 roku SEAT sprzedał w Hiszpanii ponad 900 samochodów z takim napędem, czyli niemal tyle, co w całym 2017 roku.